2014-08-22

En sak i taget här bor i staden

När jag säger "En sak i taget" till Lillsmurfen börjar han sjunga En sak i taget här bor i staden, på melodin till "En sockerbagare här bor i staden". En kombination av att jag nog ganska ofta säger En sak i taget till just honom som har flera saker på gång samtidigt, och att jag/vi har sjungit ganska mycket. Jag kan dessutom sjunga vardagliga fraser på någon känd melodi.
Och samtidigt är det helt sant: en sak i taget. Jag är också en person som vill göra allt nu, samtidigt, på en gång. Jag vill att vi ska resa till flera länder samtidigt, jag vill att Lillsmurfen ska börja med någon aktivitet (förutom Mulle som jag och barnen ska gå på fyra lördagar i höst. Lillsmurfen har gått varje termin sedan våren 2012), jag vill att övervåningen ska vara klar. Men nu måste vi ta det lite lugnt. Pappan ska plugga, jag ska åtminstone under hösten jobba heltid (tror jag, vi vet ännu inte hur schemat på högskolan ser ut. I dag när jag åkte hem kände jag också tydligt att nej, heltid vill jag inte jobba de här första åren, så vi får se efter jul) och Lilla A ska göra en ny operation nästa vecka. Vi kommer att hinna både det ena och andra, Lillsmurfen, som faktiskt bara är fyra år (om några veckor) kommer att gå på många aktiviteter om några år. Jag kommer att hinna jobba, pappan kommer att få jobb, vi kommer att resa men kanske bara till ett land i taget....Och så vidare. Nu är vi här, nu måste vi se hur det här går.
Å andra sidan har jag hittat en massa jag och barnen kan göra i höst: konstvisning på Moderna museet, instrumentprovning på Musikaliska, fredagsdans på Kulturhuset. Med mera. Och Junibacken måste vi ju hinna med.....
Allt kommer väl att sluta med att vi alla blir förkylda hela hösten. Och det kanske är skönt att vara hemma och ta det lugnt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar