2014-08-06

De viktiga orden

Ja, inte är jag perfekt på något sätt. Jag gör massor av fel. Men jag tycker ändå att det är viktigt med hur vi använder orden. "Skaffa" barn tycker jag inte om, till exempel. Inte heller egna barn om dem man fött själv och inte adopterat. "De hade problem att få egna barn så de adopterade." De barn man har är ens egna, oavsett om man hämtat dem i ett annat land eller om man krystat fram dem från sin kropp. Jag försöker påpeka det då och då.
Jag gillar heller inte alla förutfattade meningar som finns om personer med Downs syndrom, att de alltid är glada och sociala till exempel. Tänk om man skulle använda det om blåögda: "Blåögda personer är alltid så glada och sociala." Det är visserligen positiva förväntningar, men det är generaliseringar. "Alla judar är bra på friidrott", "alla vänsterhänta röstar på Sverigedemokraterna". Tänk om jag skulle skriva det. Det är viktigt hur vi använder orden. Orden har betydelse. Ord är makt. Ord kan förtrycka, eller befria.
En människa, till exempel, är ju så mycket. Inte bara vänsterhänt, adopterad, moderat, fiolspelare. Inte bara en person som har Downs syndrom, utan en person i första hand.
Hur använder du dina ord? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar