2014-09-30

Konsten att ta det lugnt

Den här tigern heter Bob.
Han har varit på resa i Ryssland
en gång i tiden. 
I helgen som gick gjorde vi nästan ingenting. Lyssnade på Storasyster som sjöng på torget, lekte en stund i lekparken, var inne och tog det lugnt. Pappan pluggade. Den här mamman, det vill säga jag, måste öva sig på att ta det lugnt, inte planera allt hela tiden utan ta dagen som den kommer. För små barn räcker det ju med att gå till lekparken hemma, leka i trädgården, träffa grannar, ha tid med föräldrarna. Man behöver inte åka någonstans hela tiden. Dessutom var det ju två kalas och Mulle förra helgen och jag var hemma två dagar och vabbade förra veckan.
Nu är det Storasysters tur att vara hemma från skolan, förkyld.
Min andra strategi med att ta det lugnt är att inte längre bli upprörd utan att vara pedagogiskt lugn i alla situationer. Det mesta löser ju sig, bara man förklarar. Dessutom mår jag mycket bättre.
Nu när jag tar det lugnt, planerar jag allt jag ska göra. Sen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar