2014-09-28

"Martina är en av få i min omgivning som lever ett lyckligt liv"

Jag citerar från en intervju i Svenska Dagbladet i dag med dokumentärfilmaren Tom Alandh: "Filmerna om Martina har samma eftertänksamma tempo. Men här är det Martina Schaub, som föddes med Downs syndrom, som står i centrum. Totalt sträcker sig arbetet med Martina över 35 år. Hur är det möjligt?
– Tänk på allt jag fått ut av arbetet. I mitt liv går jag oftare på begravningar än teaterföreställningar. Alla vänner har ont någonstans. Är det inte prostata, så är det bröstcancer eller ryggont. Men varje gång jag ringer till Martina och frågar hur det är så svarar hon "bara bra". Det känns vackert. Martina är en av få i min omgivning som lever ett lyckligt liv."
hela intervjun kan du läsa här.
Tom Alandh är årets Cordelia Edvardson-pristagare. Jag säger grattis. Till honom och till Martina Schaub. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar