2012-01-04

Ny frustration, denna gång på Skatteverket, samt rutiner och anknytning

Nu sover Lillsmurfen, jag skyndar mig att blogga. Jag har bytt kattsand och fått hyfsad ordning på pappershögen (en av dem). I köket är det fortfarande stökigt, men med pappan kommer också storasyster i dag, de måste ju få jobba lite när de kommer hem.
Det är viktigt med anknytning för adopterade barn. Vi har inga problem med den, i alla fall inte när det gäller till mig. För storasyster och pappa går det bättre och bättre och Lillsmurfen är för det mesta glad och social. Samtidigt måste man (alltså föräldrar) lära dem vissa saker, som att inte leka när det är sovdags eftersom man vet att de är trötta och behöver ett visst antal timmar sömn. I vårt fall (gör vi fel?) är det oftast jag som har sövt. Ibland går det inte, för Lillsmurfen vill bara leka, gå omkring eller sjunga, vilket har resulterat i att jag blivit gråtfärdig och aptrött när det håller på för länge. I går grät jag säkert tio minuter över hela situationen, som jag tycker är jättejobbig ibland. Han vill bara leka och så är han så charmig och jag tänker att han måste få styra och så vidare. Knyta an. Pappan tog över, vilket han gjort några gånger (det är detta jag menar kanske är fel, vad tycker du?). Lillsmurfen skriker av ilska några minuter, han vill hellre vara med mig, men somnar sedan. Han är ju trött.
I dag sov han 45 minuter på förmiddagen (eftersom han inte sov ordentligt i natt, vi har lagt honom i vår säng ett par gånger när han vaknat på natten och han tycker fortfarande att det är spännande, särskilt att katterna sover i sängen) och då började han leka igen, tog bland annat mina glasögon. Men då blev jag irriterad på riktigt, eftersom det är hundrade gången det händer. Sen somnade han på en gång, så kanske satte jag en gräns där. Vi får se hur det går. Allt är fortfarande nytt.
Skatteverket hörde av sig igen. De behöver ett fotoförsett uppehållstillståndskort. Jag blir så trött på allt pappersarbete, varför räcker det inte med det vanliga uppehållstillståndet? Och varför verkar det som att det är olika rutiner på olika kontor och för olika personer - detta vet jag eftersom jag har utbyte med andra som adopterat/adopterar från Ryssland i en Facebookgrupp. Rutinerna ser olika ut och vi får skiftande svar från samma myndighet.
Ska det verkligen vara så? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar