2012-01-13

Föräldrar men inte vårdnadshavare

Lillsmurfen och jag har slöa hemmadagar. I går, när det var grått, mulet snöblandat regn, gick vi inte ut på hela dagen. I dag, med lite snö, gick vi ut en stund. Jag är trött av penicillinet, Lillsmurfen av Ipren och nässprej. Han är fortfarande snuvig.
Häromdagen fick han i alla fall sitt personnummer och han är folkbokförd på vår adress nu. Det känns ju bra. Men vi är fortfarande inte vårdnadshavare, eftersom adoptionen måste avgöras i svensk tingsrätt först. Vi ska skicka in papper dit och på måndag ska jag till ryska ambassaden för att registrera honom. På onsdag kommer en av våra utredare hit på hembesök. Bara att göra det, men jag är trött på pappersarbete och formaliteter nu! Att det ska vara så krångligt att adoptera - tänk om alla föräldrar skulle behöva gå igenom allt detta. Inte konstigt att vi är lite trötta och värda att bara vara inne och slöa. Det är faktiskt bara tre och en halv veckor vi kom hem. Rutiner har kommit och gått; vi har nog inte kommit in i dem ännu. Vi har varit hos doktorn och på Migratiosverket och fikat med grannar. Jag lovar att jag ska gå till öppna förskolan någon gång och kanske komma in i några rutiner - ha ha! Fast inte nästa vecka, för då kommer mamma hit. Jag ska se till att hon sköter tvätten, disken, dammsugningen och matlagningen! Själva måste vi ju slöa lite mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar