2013-03-21

Världsdagen för att uppmärksamma Downs syndrom

I dag är det World Down's Syndrome Day. Detta för att uppmärksamma situationen för personer med syndromet och jag kan säga att jag är glad att det är 2013 och inte till exempel 1970, när man fortfarande levde på institution om man hade Downs. Men mer finns förmodligen att göra; jag inbillar mig att det finns många fördomar kvar.
I dag fick jag syn på en intervju jag en gång gjorde med Tomas Sjödin, pastor, författare, föredragshållare. Han har tre söner - en som lever och två som inte lever. De hade en diagnos som gjorde att deras hjärnor krympte och Tomas Sjödin har skrivit några böcker om det. Intervjun handlade bland annat om det perfekta livet - om det över huvud taget existerar och vad det i så fall är. Och om man verkligen skulle vilja vara perfekt. Eller normal. Vem är normal? Vad är normalt?
Det var en bra intervju, jag kände mig riktigt upplyft. Jag ska spara den och ta fram den ibland. För som Tomas sa i intervjun: "Det är inte deras liv som har varit enkelt som jag inspireras av och vill höra mer om. Det är människor som har mött olika svårigheter jag vill lyssna mer på." 

1 kommentar:

  1. På SVT play finns en intervju med Tomas Sjödin, När livet vänder, del 6, om du inte har sett den än.

    SvaraRadera