2013-03-30

"De är ju så glada"

Har vi fler fördomar gentemot personer med Downs syndrom än andra? Jag har i alla fall fått höra flera gånger att " de är ju så glada". Ja, kanske det, men i första hand är de väl människor. Vissa är glada typer, andra inte. Precis som alla vi andra. Jag känner egentligen ingen med Downs syndrom (förrän nu) så jag kan inte säga "hur de är." Men jag kan inte heller säga hur rödhåriga eller högerhänta eller långa eller tjocka personer är, även om jag känner flera av varje sort. De är så olika. 

3 kommentarer:

  1. Förlåt, jag garvar - med dig. Kan bara hålla med. Jag har själv ett barn med Downs syndrom. Kom ihåg att "dom är så musikaliska också"..
    Tyvärr är detta inte bara något folk på gatan säger, det verkar vara en uppfattning hos vissa inom vård, skola och omsorg också. Visst positiva fördomar och majoriteten verkar ju uppenbarligen och lyckligtvis ha positiva associationer till Downs syndrom. Det som är tråkigt är att man ser diagnosen, inte människan,

    SvaraRadera
  2. Tänk om våra barns funktionshinder mer är en produkt av samhällets värderingar än av själva diagnosen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, tänk om det är så? Intressant tanke!

      Radera