2013-03-01

Är det synd om oss?

Vi har fått många hälsningar och kommentarer och gratulationer till vår dotter. Alla varma. Men jag kan inte sluta tänka på att några sagt att det kommer att bli tufft för oss, eller att det är en aning ledsamt att hon har Downs syndrom. Det är det säkert, ledsamt. Och tufft kommer det säkert att bli. Fler läkarkontroller och ovisshet över vad hon kommer att klara och inte klara. Å andra sidan är det ju så med alla barn. Man har ingen aning om hur deras liv kommer att gestalta sig, hur de kommer att ha det i skolan, om de kommer att trivas med sina liv och vilka svårigheter de kommer att möta. Det kan ju vara hur svårt som helst med vilket barn som helst, egentligen.
Lilla A kommer antagligen att ta lite mer tid än andra barn. Kanske vårt liv kommer att bli en prövning. Men ju mer jag läser på om Downs syndrom, och ju mer tid jag tillbringar med lilla A, som ju egentligen är jämt, desto tryggare känner jag mig. Ett barn är ett barn är ett barn. Alla har olika behov, klarar olika saker, möter svårigheter och blir kära. Som förälder vet man bara att man kommer att finnas där vad som än händer, att det är ens plikt. Tufft eller inte. 

1 kommentar:

  1. Du slår huvudet på spiken! Precis så är det. Kommentaren från andra om att "det kommer att bli lite jobbigare", är överflödig och faktiskt konstig. Sanningen att säga är att dem inte vet vad de pratar om. De har säkert ingen erfarenhet av barn med funktionshinder än mindre av Downs syndrom. Dessutom är exakt ALLA barn, funktionshinder eller ej olika. Det enda som är sant med kommentaren är att ha barn är jobbigt.

    Blir glad när jag läser ditt insiktsfulla inlägg! Njut av din fina dotter. Diagnosen gör inte hennes väg mer förutsägbar än någon annans. Ingen vet exakt hur hon kommer att påverkas, om ens alls. Hon är precis som andra barn en alldeles unik liten individ och kommer om hon får möjlighet att bli precis så fantastisk som hon är ämnad att vara.

    SvaraRadera