2012-11-27

Vilka är Haddiles föräldrar - egentligen?

Vad betyder biologi? Vad betyder att vara förälder?
Jag har liksom många följt nyheterna om den tvååriga flickan Haddile under hösten, som är född i Algeriet men bor hos ett svenskt par, sina fosterföräldrar. Jag är inte insatt i alla detaljer runt detta, men känner liksom många att det finns många frågetecken.
Nu ska tydligen de biologiska föräldrarna komma till Sverige om ett par veckor tillsammans med sin advokat. Den biologiska mamman har sagt att hon vill återförenas med sin dotter. Men nu? Vad kommer det att betyda för Haddile? Vems är hon? Vad minns hon av sin biologiska mamma? Vilka tror hon är hennes mamma och pappa?
Ja, ingen vet ju hur detta slutar, men som jag skrev för någon dag sedan tycker jag att barnens perspektiv alltför ofta kommer bort i sådana här ärenden. Har en mamma som fött sitt barn men övergett henne rätt att ta henne tillbaka två år senare? Trots att barnet bor hos ett par som är hennes föräldrar - förutom att de inte är det juridiskt. Ja, som sagt, jag har inte alla detaljer i detta ärenden. Men jag tycker som ofta att barnens perspektiv tappas bort.
Jag har också förstås upprörts över den man i Upplands-Väsby som haft sitt hem som jourhem, men förgripit sig sexuellt på de barn som bott där. Hur kan det få hända?
Hur fungerar samhället egentligen, vem tänker på barnen?

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/granskning-av-familjehem-maste-skarpas_7704124.svd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar