2012-11-22

"En trött mamma är en styggelse på förlossningen"

I går var jag på psykoprofylaxkurs. Barnmorskan som höll i den var bra, tycker jag, i pensionsåldern, hade fött fyra barn själv berättade hon. Vi gick igenom andning, avslappning och fick veta att det viktigaste trots allt är kunskap, att vi vet vad som händer när under förlossningen. Det är bra med kunskap, men sedan blir det väl ändå som det blir och det gäller bara att hänga med. Tror inte det riktigt går att förbereda sig för en förlossning.
Det jag kan räkna ut själv är att jag ska sova och vila så mycket som möjligt. Nästa vecka ska jag jobba hemma en del, innan jag slutar. Det är bara tre veckor kvar och jag, som varit trött hela våren och sommaren, är om möjligt ännu tröttare nu. Det är underbart men jobbigt att ha en tvååring som klänger och klättrar och har energi kvar när man kommer hem. Det är fantastiskt men intensivt att läsa samma bok om och om igen.
Jag är förmodligen den tråkigaste personen i världen just nu, sur och asocial och går och lägger mig tidigt. Men jag ser inga riktiga alternativ. Det är bara att stå ut med mig just nu.
Så fick jag höra "En trött mamma är en styggelse på förlossningen" i går av barnmorskan. Ganska barskt uppmanade hon oss att vila ut före förlossningen, inte vända på dygnet, sova. Jag sover. Men jag är trött ändå. Och jag är mamma. Jag kommer säkert att vara en styggelse på förlossningen.
Men jag ser fram emot att mamma kommer hit och avlastar lite, att vara hemma ett par veckor före förlossningen (och hoppas att bebisen inte kommer för tidigt) så att jag kan ligga i soffan och äta chokladpraliner och titta på tv. Och läsa samma bok om och om igen.
God natt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar