2012-11-23

Detta med fosterhem...

Att bli gravid och föda barn är inte förknippat med obligatoriska föräldrakurser, hemutredningar, köer, kontroller av ens inkomst, brev, återrapporter, socialtjänsten, tingsrättsbeslut. Adoption är förknippat med allt det och nu ska jag säga att jag är väldigt dåligt insatt i hur det fungerar att vara fosterhem, att vara fosterbarn och om det finns några kontroller. Jag antar att det finns, men det verkar också vara väldigt svårt att adoptera ett fosterbarn, trots att barnet vill, trots att det skulle vara till det bästa. Men vi i Sverige verkar värna de biologiska föräldrarnas rätt till sitt biologiska barn så mycket att vi struntar i barnen. Inte bra. 
Häromdagen framkom att Moderaterna vill att det bli lättare med inhemska adoptioner och att fosterföräldrarna oftare än i dag ska få vårdnaden om sitt/sina fosterbarn. Det är bra, för jag tror att det behövs. 
Jag tycker att det är bra och riktigt att adopterande föräldrar blir noggrant kollade. Jag önskar bara att vi oftare såg till barnens rätt till ett bra och stabilt hem. Hoppas att det blir verklighet snart. 
Jag vill också att ni observerar att klockan är över tio och att jag fortfarande är vaken :-) Har tittat på tv, lagt Lillsmurfen och suttit i soffan och stickat. 
God natt! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar