2015-05-22

En dag i förskolan

En konstig start på dagen. Jag skulle, trodde jag, ha utvecklingssamtal för Lilla A i förskolan. Kom dit och så visade det sig att det skulle ha varit för en månad sedan, när Lilla A var sjuk. De hade skrivit fel datum på vår lapp, och förskolläraren som skulle ha haft samtalet var sjuk i dag. Så kan det gå. Klockan 11 var Lilla A hos tandhygienist för första gången, vilket inte var så kul men ändå gick bra. Och eftersom jag slutar klockan 14 på fredagar, hade jag tagit ledigt hela dagen. Skulle inte ha varit någon idé att åka till jobbet, så jag var i förskolan hela dagen, till båda barnens glädje.
I går var det förskolans dag, som har firats sedan 1985, för att uppmärksamma vad förskolan gör och innehåller. Och inte minst för att uppmärksamma att det finns alldeles för få förskollärare. För låga löner, för slitig arbetsmiljö. Synd att det är så. Det är så kul att se barnen lära sig saker, samspela, utvecklas, diskutera, leka, sjunga, få kompisar, lära sig räkna. 
Borde inte alla vilja arbeta med det? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar