2014-12-24

I dag tänker jag särskilt på alla ensamma barn

Det är inte svårt att hitta kriser i världen. Syrien, Sydsudan, Ukraina....Med mera. Det räcker väl att titta på den politiska situationen vi har i Sverige; inte är den direkt stabil. Det är lätt att känna oro och särskilt i jultider vill man ju att alla ska ha det bra, ha någon att vara med, ha tak över huvudet, inte känna oro. Men det är inte så. Tänk på alla föräldralösa barn, till exempel.
Jag läser i senaste numret av tidningen från Barnen framför allt, att antalet internationella adoptioner har minskat med 65 procent de senaste åren. 65 procent - det är otroligt många. De flesta barn som kommer i dag har särskilda behov och jag tänker på alla som aldrig får chans att växa upp i en familj, alla de barn som har särskilda behov som växer upp och sedan lever hela livet på institution. Jag kan inte säga att någon ska adoptera ett barn med särskilda behov, för det handlar om just särskilda behov, det tar extra tid, det är extra omständligt. Visst är det så. Alla måste få bestämma själva.
Men tänk vad mycket vi hade missat om inte Lilla A hade varit precis som hon är. Tänk vad mycket de här barnen missar om de inte får föräldrar; de kan inte nå sin fulla potential som människor bara för att ingen vill ha dem.
Ja. Svårt. Men tänk om alla barn kunde få en chans. (Jag hoppas att jag inte låter för präktig, för det vill jag inte.)
God jul. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar