2014-10-12

En riktigt slö dag

I dag har vi inte varit ute på hela dagen. Ibland blir det så och det var ganska skönt. Lilla A var lite dålig i magen och väldigt snuvig, Lillsmurfen har hostat en del och så har det regnat från klockan ett. Jag tror att det regnar fortfarande.
Lilla A har hängt en hel del på mig och i mitten av dagen satt jag i fåtöljen med två sovande barn på magen. Lillsmurfen har tittat en del på Ipaden och lekt lite med lera. Pappan har pluggat. Jag gjorde pannkakor till lunch, annars har jag egentligen inte gjort någonting. Inte ens läst gårdagens tidning, som ligger på köksbordet. Dagens har jag inte ens tagit in.
I morgon är förskolan stängd, pappan ska vara hemma. På tisdag räknar jag med att jag måste vabba. Sånt är livet.
Jag och Lillsmurfen var ute bara när vi köpte pizza till kvällsmat (ja, i dag var det en sån dag), men när vi kom hem ville han inte äta. Han har haft en lång period med matvägran. Till slut har han ätit, men vägen dit har varit ganska lång. I dag sa vi nästan ingenting om det och till slut åt han. Ibland vill han att jag ska mata honom och låtsas att han är en katt (se detta inlägg om katten). Ibland behöver han gå på toa, ibland leker han helt enkelt med något annat. Jag har tänkt att det beror på att han är adopterad. Jag har tänkt allt möjligt. Att jag borde träffa mina barn oftare. Men matvägrat är det ju fler barn som har gjort i världshistorien. Det bästa är nog att inte göra för stor affär av det. Eller ska jag tänka om? Är det mig det är fel på? Borde jag tillbringa mer tid med mina barn? Varför vill han inte alltid äta? Varför kommer han på allt möjligt annat han ska göra just då?
I kväll badade jag med ett barn i taget, läste en bok för Lillsmurfen och nattade honom. Pappan nattade Lilla A. Hon sover nu på golvet, men oftast vaknar hon igen och är vaken ett par timmar. Vi hinner inte så mycket annat än att ta hand om barnen. Gräset har vi inte klippt på flera veckor och snart behöver vi ju inte klippa det alls. Jag har i alla fall börjat sortera en del i bokhyllan, vilket jag är stolt över att jag har hunnit. Bokhyllorna ska upp på övervåningen. Någon gång i framtiden, när övervåningen är lite mer klar. När den nu blir det. Vi har ingen sysselsättningsbrist.
Nu är det fotboll på tv och Zlatan sitter på bänken men det verkar gå bra ändå.
God natt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar