2015-08-21

Sista generationen adopterade?

Nej, så får det väl inte bli? Men ibland undrar jag, eftersom antalet internationellt adopterade barn till Sverige blir färre. Och ibland hakar det upp sig i länderna där barnen är födda. I går läste jag om två svenska familjer som befinner sig i Kenya sedan flera månader tillbaka och där umgås med sina barn, barn som de ska adoptera. Jag har inte satt mig in i hela ärendena, men det är inte Sverige som krånglar, det är Kenya, av flera anledningar. Nu är det inte säkert att de får åka hem med sina barn. Föräldrar som åker hem utan barn. Lika sorgligt oavsett om det har hänt något i adoptionsprocessen eller under förlossningen. Det är förfärligt.
Barn behöver föräldrar, föräldrar behöver barn. Låt oss därför hoppas att adoptionerna fortsätter i många år till. Och nej, jag har inte hört att det skulle vara någon risk att det inte skulle vara så, men jag är faktiskt inte så insatt i adoptionsläget just nu. Jag hoppas att det går bra för familjerna i Kenya och för alla framtida adoptivföräldrar. 
På hemmaplan bara fortsätter värmen - underbart! I dag efter jobbet åkte jag, min pappa på besök och barnen och badade en stund. Middagen åt vi sedan på altanen. Vilket lyxliv vi lever. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar