2015-04-01

Nej, jag tycker faktiskt inte det är kul att säga att vi svenskargillar norrmän för att de påminner om en utvecklingsstörd kusin somvunnit på Lotto.

Jag har inte sett den, filmen Svenskjävel. Den hade premiär häromdagen och är säkert jättebra. Den handlar om svenskar som arbetar i Norge och sliter på låglönejobb. Säkert intressant ur många aspekter. Jag kanske ändrar uppfattning om jag ser filmen, jag kanske inser att detta kommer att bli vändpunkten för alla som har en utvecklingsstörning, jag kanske inser att det är en genial replik, jag kanske inser att manuset är väl genomarbetat (nej förresten, det tror jag redan nu att det är). Jag kanske helt enkelt ändrar uppfattning.
Det enda jag egentligen vet om denna film är att en av karaktärerna en gång säger: "Vi svenskar gillar er norrmän. Vi ser på er som en utvecklingsstörd kusin som har vunnit på Lotto." Men jag gillar inte den repliken. Jag tycker inte att den är rolig. Jag gillar dessutom inte att filmen använder begreppet utvecklingsstörd i stället för en person med utvecklingsstörning. Man är en person. Som har egenskaper eller en diagnos eller en utvecklingsförsening eller vad det må vara. Det jag inte gillar är att man sparkar på en grupp som redan ligger, som ofta blir diskriminerad och har svårt att komma in på arbetsmarknaden. Dem använder man i ett skämt (eller är det ett skämt?). Jag tycker att det känns slarvigt, slängigt. Men. Det finns tyvärr många som uttrycker sig så om alla möjliga minoriteter i samhället. Jag själv är inte en perfekt person heller, men jag tycker att det är viktigt med ord, vilka vi använder till och om varandra. 
Men som sagt, jag har inte ens sett filmen. Än så länge behåller jag därför min åsikt. Vad tycker du? Tycker du att det är en rolig replik, oavsett om filmen är bra? Varför/varför inte? 
För övrigt en bra dag. Jag var hemma med Lilla A, men jag hälsade på i förskolan, där de var ute hela förmiddagen och firade "gula dagen" för att uppmärksamma våren. Hon hade jättekul med sina kompisar och Lillsmuren tyckte också att det var toppen att jag var med, även om han tyckte att jag skulle vara mer med honom. När vi hämtade honom, stannade vi en stund i lekparken och gungade, i dag var det faktiskt vår i luften. Här i vår kommun har de börjat sopa gator och trottoarer rena från vinterns grus och på vår uppfart växer det krokusar. Det finns hopp. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar