2015-04-06

Bara lite mammatid

Ibland när jag får dåligt samvete för att jag:
1. Jobbar nästan heltid och att pappan är den som tar det mesta av hämtning, lämning, matlagning (ja, ni hör ju själva hur knasigt det låter, pappan är ju lika mycket förälder som jag).
2. Inte ger Lillsmurfen tillräckligt med tid för att Lilla A fortfarande måste ha mer av min hjälp. 
Då tänker jag på att den tid jag är hemma, är barnen med mig i stort sett hela tiden. I påskhelgen har vi bakat kakor, varit på påskdagsgudstjänst, lekt med en kompis i en stor lekpark i Huddinge, varit på 4H-gård, lekt i sandlådan i trädgården, gungat och lekt kurragömma i lekparken, lekt här hemma, läst. Jag gör massor med grejer med dem och just nu är det jag som tar hand om helgerna kan man säga. I går och i dag har pappan fixat i ordning ett av rummen på övervåningen, som Storasyster tillfälligt ska flytta in i, så att han kan göra färdigt hennes rum. Han har dessutom två år kvar av sina studier efter den här terminen. Oftast är det jag, Lilla A och Lillsmurfen på helgerna, ibland med någon kompis och visst är det så att det är konkurrens om mammatiden och visst är det så att det är konflikter. 
Men det är också kramar. Precis som det ska vara i en syskonrelation helt enkelt. Mamman måste nog sluta ha dåligt samvete. Nu ska jag ta en kaka till (i vanliga fall brukar vi baka muffins, i dag var äggen slut så vi gjorde schackrutor; en bedrift med en tvååring och en fyraåring kan jag säga). 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar