2015-04-12

Mulle, Junibacken och konsten att säga nej

För ett par dagar sedan läste jag ännu en bok av Jesper Juul, "Konsten att säga nej". Det bästa sättet att säga nej på är att säga ett personligt nej, har jag nu lärt mig. Det visste jag väl redan och jag försöker att vara så konsekvent, stabil, pedagogisk och rättvis som möjligt. Förklarar, väntar, är konsekvent.
Men det är jag förstås inte alltid. Det är inte lätt med en aktiv och rastlös 4,5-åring och en drygt 2-åring som börjar lära sig vad stopp, nej och slut betyder. Jag gör ungefär 58 fel varje dag, i snitt. Men jag gör säkert 59 rätt också.
I går var vi på Mulle. Det var fantastiskt väder och jag kan säga, för er som inte vet, att det är mycket lättare att ha två barn som äter än att ha ett barn som äter och ett som man matar via en pump och en slang i magen. På eftermiddagen blev det trädgården, kompis och det vanliga tvätt, disk, tvätt, disk, matlagning, disk. I dag var det regnigt och blåsigt, men vi hade en intensiv och lekfull eftermiddag på
Junibacken med kollegor till mig varav en hade sitt bonusbarnbarn med sig. Det är fint där. Och dyrt. Och bokhandeln ligger precis innan man ska gå hem. Så man bara måste ju handla.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar