2013-08-15

Är det bara jag som inte begriper mig på Försäkringskassan?

Nu är jag föräldraledig, men till och med sista juli var vi båda hemma för vård av barn. Det hade en handläggare på Försäkringskassan beslutat, eftersom Lilla A bedömdes som allvarligt sjuk. Vi skickade in läkarintyg.
Hittills har jag fått mina pengar utbetalda, men häromdagen fick jag ett brev där det stod att för perioden 18-31 juli kunde jag inte få några pengar om jag inte skickade in nytt material. Jag ringde Försäkringskassan i dag och frågade om det inte någonstans stod att jag var beviljad vård av barn-pengar till och med 31 juli. Handläggaren sa att hon inte kunde se det någonstans och jag behövde också skicka ett nytt läkarintyg.
Jag trodde att allt som gällde mig fanns samlat i en mapp, men det gjorde det tydligen inte eftersom jag ansökt för olika tidsperioder sedan i våras, alltså jag har hela tiden varit tvungen att anmäla vård av barn även om jag fått det beviljat till och med 31 juli.
Jag känner igen det här strulet sedan adoptionen, att olika handläggare säger helt olika saker. Jag tror att de enskilda handläggarna gör så gott de kan. Men borde det inte vara en bättre organisation på myndigheten? Eller är det bara jag? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar