2012-07-17

Varför ringer de alltid bara till Adoptionscentrum?

Läste i dag en artikel i Svenska Dagbladet om att ansökningarna till adoption minskar, bland annat beroende på den så kallade 42-årsregeln. Att de minskar stämmer säkert, av flera olika anledningar. Men jag undrar varför journalister som skriver eller gör inslag om adoption alltid bara ringer till Adoptionscentrum (i alla fall som jag läst och hört)? Varför inte ringa Barnen framförallt, som vi adopterade genom? De har sakta men säkert ökat, det vill säga fått fler barn till svenska adoptanter. Antalet ansökningar kanske minskar även hos dem, det vet jag inte. Men jag undrar om man inte skulle få en bredare bild om man ringde fler adoptionsorganisationer. 

2 kommentarer:

  1. Hej! Jag har nu läst lite sporadiskt i din blogg och du skriver så bra! Jag känner igen mig själv i mycket du skriver - jag har gjort en i princip likadan resa som du har gjort. Jag kommer följa din blogg med intresse.
    Mvh Maria

    SvaraRadera
  2. De tittar statistiskt sett och det gäller alla organisationer, så stämmer det att internationell adoption minskar. Förklaringarna är säkerligen 42-regeln i Sverige och att allt fler länder i världen konkurrerar om att få adoptera internationellt, samtidigt som de stora givarländerna har fått det bättre ekonomiskt och lämnar färre barn och adopterar mer inhemskt.

    SvaraRadera