2012-03-06

Förkyld familj väntar på våren

Vilken morgon. Lillsmurfen vaknade klockan 3 i natt/morse, somnade om en liten stund men ville gå upp klockan 4 ungefär. Jag gav honom en macka och försökte lägga honom igen, men det gick inte. Vi har varit uppe sen dess, med undantag för mellan klockan 6 och 650, då vi sov igen. Nu sover han.
Jag trodde ett tag att det skulle bli som andra natten han var hos oss och vi befann oss på ett hotellrum. Då somnade han på kvällen, men vaknade klockan 12 och var sen vaken till klockan 4 på morgonen. Det enda han ville göra var att gå med mig i rummet, eller att jag höll honom i famnen och då var jag tvungen att stå upp. Riktigt så blev det inte nu, men han håller på att processa en massa saker. Han har ju faktiskt bara varit här i tre månader, knappt. Det mesta som händer är fortfarande första gången.
Vi är också förkylda, alla tre. Pappan är hemma från jobbet för att han är sjuk, jag har fått en vanlig hederlig förkylning. Ett steg framåt mot tre halsflusser på en månad i alla fall. Lillsmurfen är förkyld mest hela tiden, men jag tror han fått en andra förkylning nu. Hängig och trött, liksom vi alla.
Jag tror att han också processar att storasyster inte är här hela tiden, att hon bara kommer ibland. Han kommer att lära sig det, men han förstår det inte ännu förstås. Mycket att ta in, för oss alla faktiskt.
I dag blir det inte öppna förskolan, kanske en promenad. Men det är fortfarande kallt på morgnarna och vi är så hängiga. Vi längtar så extremt mycket efter den riktiga våren nu, med ljusa kvällar och värme, då man får träffa sina grannar mer än fem minuter utanför dörren, då man kan leka i lekparken mer än en halvtimme. Och man slipper ta på overall, vantar och mössa.
Kom vår, kom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar