2012-03-11

En bra grej - men inte för ensamstående?

Våren är sakteliga på väg. I dag var det flera plusgrader och jag och Lillsmurfen var ute en stund. Han är fortfarande snuvig och hostig och allt tyder på att pappan har fått influensa. Det är bara att acceptera. Och hoppas på ännu mer vår. Och det blir det ju snart.
Det som är bra med att vara två hemma, förutom att det i detta fall är en som är sjuk och det är ju inte så kul, är att det blir mer avslappnat. Det finns nu en ny lag/regel som säger att båda föräldrarna kan vara hemma 30 dagar samtidigt med föräldrapenning under barnets första år. Jag tror att det var (KD) som la fram förslaget för att få fler pappor att vara föräldralediga. Jag tycker att det är bra i praktiken - men jag hittar inget på Försäkringskassans hemsida om hur ensamstående kan göra. Man skulle ju kunna tänka sig att en ensamstående förälder skulle kunna be någon av sina föräldrar eller syskon eller en nära vän eller granne att vara föräldraledig tillsammans med dem. Det skulle vara bra, för det finns ju en hel del ensamstående föräldrar i detta land. Som sliter med livet.
Men som sagt - jag vet inte hur det är. Jag vet i alla fall hur jag tycker att det borde vara.
Glad vår! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar