2016-08-07

Och nu: mindre stress

Inte är det lätt när båda barnen vaknar halv sex, egentligen för tidigt, och är trötta redan när man åker in till stan. Men Lillsmurfen skulle få en ny ryggsäck och ny vattenflaska, för att skolas in på fritids i morgon. Och så hade vi bestämt med kompisar att gå på Barnens allsång på Skansen, där Samir och Viktor var gästartister - Bada nakna på Sergels torg-Samir och Viktor, alltså. I dag var det dessutom varmt. Hängande, hungriga, trötta, varma barn som inte orkar gå, som inte äter, som nyps. Ja, inte är det lätt. Jag blir ibland för stressad av sånt och är inte den lugna pedagogiska mamman, eller människan, jag vill vara. Jag försöker. Men vi borde nog ha åkt hem och inte till Skansen, där det visserligen blev kul i alla fall när barnen fick leka i den nya lekparken. Men oj, så trötta de var. 
På vägen hem köpte jag en bok för att få växel till toan - Mindre stress, mer närvaro. Jag ska försöka. Jag ser också fram emot att det drar igång i morgon, så att barnen får träffa kompisar och får pedagogisk stimulans från andra än oss. Oj, vad de behöver det. 
Lilla A somnade klockan sju, Lillsmurfen halv åtta. Jag kopplar av med te. Och så har jag märkt alla barnens kläder. Då slipper jag stressa över det i morgon. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar