2016-05-29

Varför är det bra att veta om att han är adopterad?

Nu vill jag inte tjata om detta, men det gör jag ändå. Lillsmurfen kommer att klara sig galant i skolan, men när jag hade avslutningssamtal i förskolan häromdagen ville jag ändå skicka med att det kan vara bra för de nya lärarna att veta att han är adopterad. Av två anledningar: det är ingen bra idé att säga till barnen att de ska be sina föräldrar berätta om hur det var när de föddes, eller be barnen att ta med sig bebisbilder på sig själva. Jag hörde talas om adopterade tvillingpojkar som ombads göra just det. Men de kom till Sverige när de var fyra år. De hade inga bilder på sig själva innan dess. Lärarna måste inkludera alla slags familjebildningar.
Den andra anledningen är att det kan vara känsligare med separationer för adopterade barn. Jag säger inte att det är det för Lillsmurfen, men det kan vara det och det kan vara bra att känna till. Bra och relativt nyutbildade lärare vet detta, det vet jag. 
I dag har vi haft ännu en dag med sol, lek och kompisar. I dag spelade jag brasskvintett med några kompisar på övervåningen. Börjar bli en vana. 
God natt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar