2016-05-09

Måste jag bära honom varje gång han vill bli buren?

Anknytning. Jag har skrivit om det förr och nu gör jag det igen. Anknytning är viktigt, det vet väl alla som har med barn att göra, eller borde veta. Som har med människor att göra. Störs den har man svårare att ha trygga relationer senare i livet. Adoptivföräldrar av i dag vet allt om anknytning. Vi är drillade och har diskuterat detta tills öronen har trillat av och munnen har gått sönder. Vi är experter. Vi har minst 100 högskolepoäng i anknytningsteori. Sova i samma säng, vagn där barnet ser föräldrarna. Sitta i knät, mata trots att barnet är fyra år gammalt när det kommer. Viktigt. Viktiga frågor. Svåra frågor. Men måste jag bära barnet varje gång det frågar efter att bli buret? Jag kanske faktiskt inte orkar just då. Som när vi är på väg till kosläpp och det är tjugofem grader varmt. Om han får sitta i mitt knä på kvällen, funkar det då? Ja. Så får det bli. Han sover ju bredvid mig varje natt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar