2016-03-03

Vi måste börja prata om fosterdiagnostik

Tycker i alla fall jag. Först: jag är glad att vi har aborträtt i Sverige. Sen: vad är det värsta som kan hända? Det här nya testet, blodprovet som har börjat införas, det kallas för Downs-testet. Och jag undrar: vad är det värsta som kan hända med att få ett barn med Downs syndrom? De åker ju skidor och bakar bullar som vem som helst. Nej, man vet inte vilken grad av utvecklingsstörning de har. Men, livet, man vet aldrig vad som väntar där.
Vad är nästa steg? Göra test för att se om barnet har dyslexi? 
Jag vet. Jag är hopplöst efter. Omodern. Det går väl redan att beställa det perfekta barnet. Tur att jag redan har fått mina. 
Och - omodern som jag är - kan inte alla vi som fortfarande tycker att det är intressant med saker som livsvärde, livsvillkor, mänsklighet, solidaritet, gemenskap, hjälpsamhet och rättigheter förena oss och börja diskutera några viktiga frågor? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar