2016-03-12

Att ha perspektiv och att jämföra

"Det gäller att ha perspektiv. Tänk bara på Laika." Kommer ni ihåg det citatet, ni som är lika medelålders som jag? Från filmen Mitt liv som hund. Laika skickades ut i rymden, alldeles ensam. Det vill säga, det finns alltid någon som har det värre.
I går på min kurs, pratade vi i pausen om att man ofta jämför sig med hur alla anda har det och tror att alla ofta har det mycket bättre. Eller så tror man att man har det värst själv. Men ofta vet man inte hur andra har det, egentligen, i vardagen. De som till synes har det perfekt, har alltid något som skaver, det är i alla fall min och många andras erfarenhet. 
Jag tror att det är meningslöst att jämföra. Jag tror också att det är nödvändigt att ha perspektiv. Att lyssna på hur andra har det. För den som aldrig har hört hur andra har det, kan jag rekommendera en vecka på sjukhus. Om det inte skulle räcka, kan jag rekommendera att titta på, lyssna på eller läsa nyheter om kriget i Syrien. Eller prata med en granne, släkting, kollega eller bekant. Livet innehåller både det ena och andra. 
För övrigt i dag har vi varit ute tre timmar i en lekpark i Huddinge, med kompisar både till Lilla A och Lillsmurfen, lekt och fikat. Fantastiskt väder! Vår! Jag är jättetrött, men tacksam. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar