2015-12-14

Bilkö, körförbud och Luciatåg

Jag tar bilen, tänkte jag. Lättare sen när vi allihop ska åka hem från Luciatåget i förskolan. Vad jag inte visste var att just i dag börjar renoveringen av en bro, en väg avstängd. Lång kö. Utbildningsministern skulle ringa, jag skulle inte hinna fram till jobbet innan dess. (Som tur var hade han fått något annat, så jag och pressekreteraren bestämde en ny tid lite senare.) En och en halv timme tog det att komma fram; utan bilkö tar den vägen en halvtimme. På eftermiddagen tog jag en kontaktdag för Lilla A för att titta på barnens Luciatåg i förskolan. Blev stoppad av en vanlig rutin-poliskontroll inte långt hemifrån. Körkort och blåsa-i-alkohol-mätaren såg bra ut. Men. Fick jag veta. Min bil hade körförbud, den är inte besiktigad på ett tag. Men. Jag skulle ju på Luciatåg inte långt härifrån. Och jag trodde att det kom en kallelse till besiktning. Kalla mig naiv, men jag trodde det och ingen av oss har tänkt på just den här detaljen i livet (som jag förstår inte är en detalj i trafiken). Jag, som alltid håller hastighetsbegränsningarna, som kör försiktigt och bara har haft en enda p-bot i hela mitt liv! Jag har kört runt med en obesiktigad bil! Nåväl, det är bra att polisen gör sitt jobb, jag ska betala boten och boka en tid på bilbesiktningen. Jag blev bara något förvånad, chockad och lite ledsen över att jag kanske skulle missa Luciatåget. Förra året var jag på sjukhus med Lilla A, pappan var i skolan men som tur var var min mamma här och kunde titta på Luciatåget med Lillsmurfen.
Jag samlade ihop mig, ringde en taxi och missade bara ett par sånger på Luciatåget.
Mycket ska man vara med om här i livet. Bilköer och obesiktigad bil.
Och tomtenissarna var glada. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar