2015-06-11

En fåtöljspaning:aborträtten kommer att bli alltmer ifrågasatt

Nu ska jag göra en så kallad fåtöljspaning: jag tror att aborträtten kommer att bli mer och mer ifrågasatt, inte minst för att Kristdemokraternas nya partiordförande har ett förflutet inom Livets ord och nyligen sparkade partiets gruppledare i riksdagen. Ebba Busch Thor vill ha människor omkring sig som tycker som hon. Det finns också en liten men växande kvinnorörelse mot abort, och en växande rörelse för att sjuksköterskor ska kunna vägra att utföra abort.
Man kanske skulle kunna tro att jag är emot allt vad fosterdiagnostik och abort heter. Det är jag nu inte, livet är alldeles för komplext för att jag ska kunna ha några bestämda åsikter om det, mer än att jag tycker att abort inte ska användas som preventivmedel, självklart, och att de som gör abort måste få samtala med professionell personal både före och efter. Bli lyssnade på. 
Jag hoppas att frågan om abort diskuteras. Vill vi att sjuksköterskor ska kunna vägra att utföra dem, till exempel? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar