2013-09-30

Öppna förskolan, sexualkunskap med Totte och återigen en påminnelse om livets skörhet

Äntligen stod mamman på öppna förskolan! Denna gång med dottern i famnen, nio månader senare. Det har hänt så mycket i vårt liv, att gå till öppna förskolan har inte varit prioriterat. Men nu kände jag att det kunde vara dags. Efter att ha lämnat Lillsmurfen på förskolan (i dag var han ledsen igen, jobbigt, men han är alltid glad när jag hämtar honom och ledsamheten går alltid över när jag gått), gått hem en stund, tog vi bussen till öppna förskolan. Lilla A är nyfiken och pigg på nya människor, bara jag är i närheten, och hon gillar att sjunga. Som gjord för öppna förskolan med andra ord.
När vi kom hem lekte Lillsmurfen lite grann med grannen, jag lagade mat, vi åt och jag försökte för tusende gången lära Lillsmurfen att man inte ska kasta saker. Särskilt inte på katterna.
Han tittar en del på Ipaden. I dag såg han en Tottefilm som handlade om Totte och Malin som sprang omkring nakna. "Totte har en penis som han kissar med. Malin har en springa som hon kissar med. Att de är olika beror på att Totte ska bli pappa när han blir stor och Malin ska bli mamma." Sexualkunskap för småbarn på 70- talet.
I dag blev jag också återigen påmind om livets skörhet. Hörde talas om en bebis som dog i magen för någon vecka sedan, i vecka 24 eller 25. Sådant händer också i livet. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar