2012-05-01

Glad vår - skickar namninsamlingen i morgon eller i övermorgon!

Nu ska jag snart skicka iväg namninsamlingen. Har skrivit följande till politikerna (förutom hej och sånt):


Jag och min familj adopterade i december 2011 ett barn. I september samma år startade jag en blogg om denna resa. På bloggen har jag ordnat en namninsamling för högre adoptionsbidrag, som jag skickar med i detta brev. I dag är det statliga bidraget 40 000 kronor (om man adopterar genom auktoriserad adoptionsorganisation, gör man en så kallad enskild adoption får man inget bidrag), där det legat sedan år 2000. Mediankostnaden för en adoption är i dag 225 000 kronor. Att gå den obligatoriska föräldrautbildningen kostar pengar, resan eller resorna till landet kostar pengar. Får man barn genom att föda det, står samhället för kostnader för mödra- och förlossningsvård.

Staten tycker att det är bra att människor skaffar barn, eftersom det betyder framtida skattebetalare, men alla får inte barn genom att bli gravida och föda barnet. Vi tycker att adoptionsbidraget ska höjas till minst det dubbla och det får gärna höjas retroaktivt; säg till exempel att alla som adopterat från 2005 och framåt skulle få det höjda adoptionsbidraget. Jag har skickat detta brev till finansministern, socialministern samt till riksdagspartiernas gruppledare.
  

3 kommentarer: