2011-12-14

Namninsamling för högre adoptionsbidrag, någon?

Det är mycket väntan och tid till att fundera i dag. Just nu funderar jag på att starta en namninsamling för högre adoptionsbidrag på bloggen. Vad tror ni om det? Skulle du skriva på? I dag är bidraget 40 000 kronor per barn från staten. Jag kan säga att det inte är någonting. Vi har rest tre gånger, ätit, bott på hotell, betalat för stämplar, inbjudningar med mera. Vi har betalat för administrationen. Jag har inte räknat ut hur mycket pengar vi har lagt ner, men 40 000 kronor räcker inte långt. Det kommer cirka 900 barn till Sverige varje år genom adoption (ungefär), så jämfört med hur mycket pengar som betalas för x antal IVF-behandlingar varje år (en summa jag inte vet hur stor den är, men har hört att varje behandling kostar 30 000 kronor), tycker jag nog att adotionsbidraget kunde vara högre. Staten vill väl att folk ska föröka sig, så att det blir fler framtida skattebetalare. Kanske skulle fler kunna tänka sig adoption om bidraget vore högre. Ensamstående till exempel. Det finns mycket att fundera på, inget är naturligtvis svartvitt. Men en namninsamling att mejla till lämplig minister får det nog bli.

1 kommentar:

  1. Jag skulle skriva på! Idag känns det lite som en droppe i havet med det där bidraget. Men det kommer säkert väl tillpass när man väl får det.

    SvaraRadera