2011-10-08

Frustration

Jag startade denna blogg för att jag var så otroligt frustrerad. Jag ville att fler skulle få veta hur jobbigt det är att adoptera. Det utlöstes egentligen av att banken, Nordea, inte ville fylla i papperet "Intyg om familjens ekonomi", som var det enda papperet vi hade kvar att fylla i. Vår bankman sa att han inte kunde intyga att vår ekonomi såg ut som den gjorde, trots att vi har våra pengar där. De hade inga rutiner, sa han.

Jag både ringde och mejlade honom och hans chef, jag var där personligen, jag ringde kundtjänst. Men det var inget som hjälpte. Till slut hjälpte de oss i alla fall, genom att anlita en jurist som de brukar samarbeta med. Hon fyllde i papperet - men hon kunde inte godkänna det första gången jag var där, eftersom vi på något sätt måste ha räknat fel och fyllt i fel siffror. (Men jag tror att det var hon som räknade fel....) Jag fick gå dit dagen efter igen.

Jag var väldigt stressad, då för några veckor sen när vi skulle fylla i alla papper, andra omgången, för att de skulle kunna skickas till Ryssland för översättning. Jag var knappt på jobbet (åkte fram och tillbaka mellan läkarbesök och bankbesök) och om något gick mig emot, minsta lilla, började jag nästan gråta.

Nu är alla papper i alla fall i Ryssland. Nu är det bara frustrerande att vi inte fått resedatum. Men vi har samtidigt aldrig varit såhär nära.

2 kommentarer:

  1. Hej Annika!

    Det är en jätte fin blogg du gjort!
    Jag förstår att det är frustrerande, eller...
    det kan jag ju inte, eftersom jag inte varit i eran situation men jag kan tänka mig att det är jobbigt. Denna väntan efter världens sötaste lilla pojke. Men snart är han här!!

    Styrke kramar från mig, Annelie.

    SvaraRadera
  2. Ja, det får vi hoppas! Tack för styrkekramarna!

    SvaraRadera