2015-07-04

Kan det verkligen stämma att det inte har fötts några barn med Downssyndrom i Stockholms län i år?

När det var avslutning på Tittut för ett par veckor sedan, berättade ledarna att det inte har kommit några nya barn till dem i år, barn födda med Downs syndrom. Bara ett par barn, ett fött i år, ett fött senare hälften av 2014. Det låter märkligt om det inte skulle ha fötts några barn i Stockholms län i år med Downs syndrom. Visserligen är Tittut frivilligt, men de flesta kommer dit. Är det så att det nya fosterdiagnostiktestet redan gett utslag, så att säga? Vill vi inte ha Downs syndrom i vårt samhälle? Vad vill vi egentligen ha i vårt samhälle? Vilket samhälle vill vi ha? Vilka människor vill vi ha? Frågor man kan fundera på, eller måste fundera på tycker jag, oavsett hur många barn som går på Tittut. Jag är i alla fall glad för alla dem vi har träffat där.
I dag har Lillsmurfen och jag varit på kalas på ett lekslott. En förskolekompis till honom fyllde år och planen var att jag skulle ta med Lilla A också, men eftersom hon var dålig i går stannade hon hemma och jag måste säga att det var rena semestern för mig. Lillsmurfen sprang runt med sina kompisar och vi vuxna kunde prata och dricka kaffe i soffan. Skönt! Barnen kom bara ibland, när de var trötta eller ville dricka vatten eller gå på toa. 
Eftermiddagen ägnade vi åt altanhäng, lite vattenspridare och mycket solkräm. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar