2016-11-07

Pelle plutt plutt plutt tog ett skutt skutt skutt

– Hur mår du?
– Bra.
– Vad åt ni i skolan i dag?
– Det minns jag inte.
– Vem har du lekt med?
– Det  minns jag inte.
– Nu får du äta.
(Här sitter han under bordet och nyper sin mamma.)
– Nu får du äta, sen läser jag, sen är det läggdags.
– Jag vill inte ha majs.
– Lägg undan dem då och ät gurkan.
– Jag vill inte ha ketchup på gurkan.
– Skrapa bort den då.
– Jag vill titta på tv.
– En liten stund.
– Jag vill att Lilla A ska läsa först.
– Okej, men du får byta till pyjamas.
(Mamman ger honom pyjamasen, går med Lilla A till badrummet, han följer efter. Vill inte vara själv.)
– Nu får du borsta tänderna.
(Speglar sig. Gör miner.)
– Nu får du borsta tänderna.
(Sjunger.)
– Nu får du borsta tänderna.
– Mamma, det finns clowner som är elaka, men då kan man slå dem.
– Man får inte slåss. Och de flesta clowner är snälla.
– Ja, men B har sagt att han var på bio och då fanns det en elak clown.
– Ja men det är bara på film. Nu är det dags att borsta tänderna, annars hinner vi inte läsa.
En stund senare ligger han i sängen.
– Jag ska bara sjunga Pelle plutt plutt plutt tog ett skutt skutt skutt.....
– Okej.
– Jag vet vad jag vill ha i present.
– Vad vill du ha?
– En papegoja. Får jag det?
– Nej.
– Varför?
– Sally skulle äta upp den.
– Men jag skulle stänga ute henne. Jag skulle ha den i en bur och ta med den till skolan och ha den i min låda. Och jag vill ha en orm. En kopparorm. Är de giftiga?
– Jag vet inte.
– Vet du inte?
– Nej, det är de nog inte.
– En orm......
Här somnar han. Välkommen till en vardag i november. God natt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar