2016-09-06

Är det okej för en riksdagsledamot att skämta om särskoleelever?

Eller vilka skämtade han egentligen om, Richard Jomshof, när han på Twitter skrev att personerna i regeringen inte ens skulle kunna kvala in till särskolan? Och är det okej? (Och vad menar han egentligen? Grundskolan i Sverige är obligatorisk. Alla måste gå, oavsett om man går grundskola eller grundsärskola, så kvala in är väl fel uttryckt?) Richard Jomshof är en av de ledande inom Sverigedemokraterna. Partiets elit. Han är riksdagsledamot.
Men vadå - får man inte skämta? Jo, man får skämta. Vi har yttrandefrihet i Sverige (något som Sverigedemokraterna vill dra in, eftersom de enbart gillar yttranden som är godkända. Av dem.).
Men är det okej? Jag undrar bara. Vad hade hänt om statsministern eller någon annan minister eller någon riksdagsledamot hade uttryckt sig på det sättet?
Nej, det är inte okej. Jag tycker inte att det är okej. Ord är viktiga. Det finns en anledning till att riksdagsledamöter ska bevakas hårdare än andra människor. Och jag undrar: finns ingen hög Sverigedemokrat som känner någon som någon gång har gått i särskola eller har ett barn eller en kusin eller granne eller syskonbarnbarn som har gått i särskola? Tycker de att är okej? Eller är det regeringen som ska bli ledsen?
Eller är det bara så att jag saknar humor? (Nej, jag kan nu avslöja att jag inte saknar humor. Fråga mina kollegor.) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar