2015-11-16

Man kanske kan tro att jag har en naiv syn på adoption

Men det har jag inte. Jag tänker på det program på SVT jag refererade till häromdagen, som tog upp att en liten del av alla adopterade från Sydkorea har falsk information om sin biologiska bakgrund. Så är det nu inte. Adoptionerna har dessutom förändrats på 50 år. Minst en biologisk förälder måste godkänna adoptionen i Sydkorea i dag och i Sverige är det väldigt mycket den/de som vill adoptera ska gå igenom. Allt är väldigt noggrant, som det ska vara. Det kommer den som följt hela vår resa på bloggen ihåg. Och för den som inte har gjort det, kan jag berätta att ja, det är väldigt mycket man ska gå igenom och det finns en tillsynsmyndighet som kontrollerar att alla adoptioner går rätt till och kontrollerar adoptionsorganisationerna.
Det kommer färre internationellt adopterade barn till Sverige i dag än för bara några år sedan. Det beror på en massa saker. Jag önskar bara att det kom fler. För behovet hos barnen finns. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar