2015-10-01

"Är du mammaledig?"

Nu har jag fått två olika kommentarer om Lilla A de senaste två dagarna. I går i lekparken var det en mamma med ett yngre barn som frågade om jag var mammaledig. Lilla A ser ju yngre ut än hon är, personer med Downs syndrom är kortare än de hade varit utan Downs syndrom. Lilla A är ungefär som en ettåring i storlek. I dag i lekparken var det en tjej i tioårsåldern som frågade varför Lilla A var platt i ansiktet. Jag sa att hon hade Downs syndrom. "Vad är det?" frågade hon. "En kromosomavvikelse", sa jag, "man har tre kromosom 21 i stället för två", väl medveten om att tjejen inte kunde ha förstått mycket av det. Men vad skulle jag säga? Finns det något bra sätt att förklara för barn utan att använda ordet kromosomavvikelse? Det gör det säkert. Vad skulle du ha sagt? Tjejen sa också "stackarn" om Lilla A, men jag sa att det inte är synd om henne, hon mår ju bra. Efter ett tag sa hon att Lilla A var söt och jag sa att hon också var söt. Fast innan dess hade hon sagt att hon såg konstig ut och det är klart, har man aldrig träffat någon med Downs syndrom så kan man ju tycka att det ser konstigt ut, särskilt när man är tio år. Men jag sa att jag inte tycker att hon ser konstig ut eftersom hon har sett ut så hela livet. Nu känner jag ännu tydligare att det är bra att träffa olika slags människor. Mångfald är bra. Man lär sig mycket på det. Och det är nödvändigt, oavsett om man lär sig något på det eller inte. Så det så. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar