2013-05-12

"Lilla A kommer att få ett bra liv"

Jag tänker på en av de läkare vi träffade när Lilla A var född, när vi fortfarande var kvar på sjukhuset. Något kaotiskt; jag var hur trött som helst, pappan var hemma hos de andra barnen flera dagar själv, mamma var hos mig. Men precis innan vi åkte hem, talade vi med en läkare som sa just de orden: "Lilla A kommer att få ett bra liv." Jag tänker på de orden när jag hör andras berättelser, om hur det var när de fick ett barn med Downs syndrom. Att ingen gratulerade dem, att de fick höra sådant som: "Hon kommer inte att bli någon professor." (Det är ju bra att några av oss blir professorer, men hur skulle det vara om alla blev det?) Tänk att få barn men inte få några gratulationer. Jag häpnar. Och är ännu mer tacksam för de många vänner, bekanta, släktingar, vänner från längesen, kollegor och våra familjer som inte skulle få för sig att inte gratulera.
Lilla A kommer att få ett bra liv med det stora kontaktnätet. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar