2013-02-19

Vem följer mallen?

Ja, inte gör jag det. I alla fall inte mallen för när de flesta får sitt första barn. Inte har jag fött båda heller. Men vem är det som skapar mallen, och vad står den för? Finns det nån som följer mallen?
Mallen är väl att man har ett jobb, är frisk, har två barn och är gift och skild och kanske omgift. Jag följer ganska många mallar här i världen, jag sticker nog inte ut så värst mycket, så länge man inte ser till att jag var både äldre än snittet när jag fick barn och att ett är adopterat och ett har Downs syndrom.
Men jag frågar mig oftare och oftare vilka som följer mallen; ju äldre jag blir desto mer förstår jag att skrapar man på ytan har alla sitt. Sina bördor, sina hemligheter. Alkoholism i familjen, misshandel, svek, sjukdomar, hemliga kärlekar, rikedom, fattigdom, tvister. Kanske finns inte mallen, det är bara som  vi tror. Det finns något slags medelsnitt för när man gifter sig och får första barnet och vilka betyg de flesta får i skolan. Visst. Men resten - vi tror kanske bara att alla andra följer mallen och därmed mår bra, utom vi själva.
Men så enkelt är det inte. Det tror i alla fall inte jag. 

2 kommentarer:

  1. Ja, så tror jag också att det är. I mina ledsnaste stunder kan jag vara avundsjuk på andra som är kärnfriska, har sina föräldrar kvar i livet osv. Men en sekund senare tänker jag på allt det jag har som jag inte för ett ögonblick skulle vilja byta bort. För som sagt. De har sitt. Jag har mitt. Du har ditt. Med våra individuella mallar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland tänker jag " Om bara...." Ditt å datt. Men inser att då hade det ju inte varit mitt liv. Å mitt liv ser ut precis såhär. Å det är ett ganska bra liv.

      Radera