2012-09-23

Därför vill jag höja adoptionsbidraget

Äntligen ska ni få reda på varför jag vill höja adoptionsbidraget:
1988 infördes ett statligt adoptionsbidrag på 20 000 kronor. Då fanns en ambition från samhället att täcka ungefär hälften av kostnaderna, vilket det då också gjorde. 2000/2001 höjdes bidraget till 40 000 kronor, men kostnaderna är i dag av en helt annan kaliber. Vi har lagt ut cirka 350 000 kronor på adoptionen, inklusive resor och hotell. Mediankostnaden för en adoption är i dag 225 000 kronor.
Adoption får inte bli en klassfråga. Om bidraget inte höjs, blir det det. Om det inte redan är det.
Jag tror att fler skulle se adoption som ett alternativ tidigare om bidraget höjdes, vilket förmodligen skulle spara pengar, ångest och tid. Dessa barn finns redan. Behovet är fortfarande stort.
Men - tänker du. Att adoptera är väl frivilligt? Ja, men ja utgår från att de flesta barn i Sverige kommer till på frivillig basis. Och som sagt, jag vill inte att adoption ska bli en klassfråga. De flesta som adopterar kan inte få barn och har redan gått igenom IVF-försök, som de kanske fått betalda från landstinget. Hur många som "faller ifrån" då, vet jag inte. En del vill inte adoptera, men många kan nog tänka sig det, tror jag. Då ska inte plånboken få avgöra.
Så tycker jag.



2 kommentarer:

  1. Håller med dig i sak, men tror också att adoptionsbidraget ska motsvara ungefär den kostnad som tas från våra skattepengar vid varje förlossning, så att vi adoptivföräldrar inte ska "missgynnas". I dagsläget behöver ju inte de flesta betala någonting för själva förlossningssjukvården, det är väl bara eftervården man står för själv och den kostnaden är ju försumbar i sammanhanget....några kronor för maten, i alla fall i vårt landsting./ Lotta J

    SvaraRadera
  2. Jag tycker absolut att adoptionsbidraget ska stå i relation till vad det faktiskt kostar. Dock tycker jag att man ska få välja om man vill få IVF betalt eller få adoptionsbidrag, och inte först få det ena och sedan det andra.....mycket skattepengar blir det annars.

    SvaraRadera