2012-04-09

Att inte vara vårdnadshavare kan få konsekvenser på Apoteket

Jag har flera gånger fått frågan om jag fortfarande ammar. Flera tycker att jag och Lillsmurfen är lika och många, om inte de flesta, kan inte förstå att vi varit hemma relativt kort tid. "Det känns som om han alltid varit hos er", är en vanlig kommentar.
Men adoptionen är, som jag skrivit tidigare, inte klar. Vi är inte vårdnadshavare ännu. Häromdagen var vi på återbesök hos öron-näsa-halsläkare och Lillsmurfen fick en ny nässprej på recept. När jag gick en trappa ner för att köpa den, fick jag frågan: "Är du hans mamma? Du står inte som vårdnadshavare här." Jag förklarade hur det var och jag fick köpa nässprejen, det var inte så dramatiskt. Men den ena apotekaren sa till den andra: "Ja, han skriker ju inte i alla fall."
Det är mer känslan, det kändes inte så kul att höra en sån kommentar. Jag är ju hans mamma, han är min son. Om detta råder inga som helst tvivel; inte hos oss, inte hos dem som träffar oss. Men det är rent juridiskt så att vi inte är vårdnadshavare ännu. En nässprej är en nässprej, jag hade kunnat köpa en receptfri om jag inte fått köpa den receptbelagda.
Men om det händer nåt allvarligt nu? Jag hoppas att tingsrätten skyndar på ärendet. 

3 kommentarer:

  1. Jg råkade ut för samma sak. När jag skulle hämta ut Miniderm på recept fick jag höra att Pusselbitens vårdnadshavare fanns i Taiwan. Jag fick ändå ut receptet. Som tur var blev vårt ärende klart hos tingsrätten i augusti, ca fyra månader efter hemkomst. Onödig kommentar av apotekaren, tycker jag.

    SvaraRadera
  2. Som mamma med några år på nacken så måste jag få kommentera! :)

    Förstår att man kan välja att ta detta som känsligt och kanske rentav kränkande. Men jag har på senare år förstått att apotektspersonal (precis som på sjukhus) har skyldighet att ta reda på om medicinen ges ut till rätt person, detta gäller även barn. Jag visar mitt leg när jag hämtar ut medicin till mitt barn, likaså när jag besöker sjukhus/akut/vc. Det tillhör deras jobb och jag tror inte att de menade som att "du inte skulle vara ditt barns mamma". Ta det inte så känsligt, tänk tvärtom! :) Ta det som en trygghet att de dubbelkollar, medicin ges inte ut till "fel person" eller du kan inte ta med någons annans barn (pratar om kidnappningar osv nu) och säga att det "är ditt". När personalen säger att "det inte skriker", menar de ju säkert bara att det märktes att det var ditt barn. :) Man kan välja att ta det på olika sätt, i mitt fall tycker jag att det inger trygghet för mina barn om nåt skulle hända dem, att man ändå har dessa kontroller?

    Hoppas dock att ditt ärende skyndas på så att du slipper frågan i alla fall! :) (men frågan är ju liksom inte deras fel)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Det begriper jag! Jag förstår att de måste fråga. Jag ville bara tala om nåt som de flesta inte tänker på - å det känns inte så kul i alla fall.

      Radera