2011-11-15

Och hur har ni det med ekonomin då?

Nä, den frågan fick vi nog inte sådär rakt på. Men under en medgivandeutredning kollas typ hela livet: uppväxt, barndom, syn på barn, nuvarande förhållanden, äktenskap och arbete. Det finns ganska många historier om vilka frågor man får och att man måste vara en i det närmaste perfekt person som inte har gjort några som helst misstag i livet. Jag vet inget om det eftersom jag har haft bra utredningar med bra socialsekreterare. Jag har hört en del som råkat ut för påståenden som "det är ingen idé för du är ändå för gammal". Men jag tror att det är ovanligt.
Man behöver heller inte ha en jättehög månadsinkomst för att adoptera, bara man kan klara att försörja ett barn. Bara man tänkt igenom vad det innebär att bli förälder och inte är missbrukare.
Men visst finns det orättvisor. I vissa länder anses det farligt att ha diabetes, något som i Sverige inte brukar vara ett så stort hinder. Sitter man i rullstol är det nog inte så bra heller. Skulle alla bli lika kollade, skulle det inte finnas lika många barn som det gör. Och att gå föräldrakurs önskar jag skulle vara obligatoriskt för alla blivande föräldrar. För att tänka igenom varför man vill ha barn, vad man har med sig hemifrån som man gillar och som inte gillar och vad man tror om sig själv som förälder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar