2011-11-21

Hur tänker ni, politiker? Eller är det jag som inte fattar?

När man föder barn kan den andra föräldern (om man nu är två) vara ledig i tio dagar i samband med barnets födelse. När man adopterar har man rätt till fem dagar var, eller tio dagar om man är ensamstående. Dessa dagar kan tas ut som dagar med tillfällig föräldrapenning när man reser och hämtar barnet. Våra resor kommer sammanlagt att ta 21 dagar. Vi kan ta fem dagar med tillfällig föräldrapenning var. De andra dagarna tar vi semester och tjänstledigt.
Blev det något fel här - för det är ju inte lika, eller är det jag som tänker helt fel nu? Jag är så dålig på matte.
Jag tycker att man borde få minst tio dagar per vuxen som tar hand om barnet i samband med att man reser och hämtar barnet. Dessutom till exempel 14 dagars betald ledighet som man kan sprida ut hur man vill i samband med att man samlar in alla papper, fixar visum, går till banken, gör läkarbesök och så vidare. Eller blir det för dyrt?
Rätta mig gärna om jag har fel.

1 kommentar:

  1. Vår adoptionsresa tog 7 veckor = ca 100000 i omkostnader och inga föräldrapengar förrän vi kommit hem...

    Som tur var har jag sparat all semester i år och maken tog tjänstledigt -
    Saker ska ju betalar på hemmaplan också...
    Något är jävligt snett med adoptionsbidrag/föräldrapengar/föräldradagar...

    SvaraRadera