2017-01-15

Pulka, lek, blöjor

En aktiv helg - i går lek utomhus först, med en klasskompis till Lillsmurfen och hans lillebror, sedan inomhus med pannkakor och tv-spel. I dag lekte Lillsmurfen med en kompis som är ett år yngre och som han lekte en del med i förskolan. Jag planerade firandet av Internationella Downs syndromdagen i mars (när alla rockar sockor ni vet), med en tjej från Svenska Downföreningen. Hennes dotter var med, som är fyra år och har Downs syndrom; Lilla A och hon lekte och busade. Och så i kväll var det dags för andra terminen på Lillsmurfens simskola - jag och båda barnen åkte dit glada i hågen (och med buss och tåg eftersom bilen är på verkstan) och tänkte bada alla tre. Men simhallen stängde en timme innan simskolan startade, så det var bara Lillsmurfen som kunde bada/simma. Lilla A blev väldigt besviken....vi får åka dit hela familjen några gånger i vår; och Lillsmurfen får chans att umgås med bara en förälder på söndagskvällar, liksom Lilla A. Kanske kan passa på att bjuda hem några kompisar med Downs syndrom ibland - Lilla A är väldigt social och framåt och tar för sig, men det finns trots allt en del skillnader mellan henne och fyraåringar utan Downs syndrom, hon pratar ju inte lika mycket till exempel. Hon behöver umgås med barn med både två och tre kromosomer. (Häromveckan pratade jag och Lillsmurfen om Downs syndrom, om att man har en extra kromosom då. Jag tror jag uttryckte mig om Lilla A att "hon har något extra." "Jag vill också ha något extra", sa han då.) Hur som helst - jag och barnen åkte hem från simskolan, åt, vi la barnen och tittade sen på en film. Snart läggdags för mig med. Jag har sovit som en stock de senaste dagarna - i torsdags gick jag hem tidigare från jobbet, var supertrött, matt, dålig i magen och frös. Kunde sova ett par timmar innan barnen kom hem. La mig klockan 8, sov hela natten. Lämnade barnen i skola/förskola i fredags och gick hem och sov två timmar. I går var jag bättre.
Gratis blöjor är nu på väg. Något att glädjas åt när de flesta fyraåringar har slutat med blöja. Alla skattebetalare betalar för Lilla A:s blöjor.
God natt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar