2012-08-02

Finare att föda barn än adoptera barn?

Ja, vad tycker vi egentligen? Är det mer värt, bättre och finare att föda ett barn? Är en kvinna ingen riktig kvinna förrän hon fött barn?
Vad tycker du?
Nej, säger du kanske spontant. Och jag tror att många inte tycker att det är finare eller bättre. Jag tror att många inte menar något med kommentarer jag fått den senaste tiden, som "Du har inget barn sen förut va?" "Det här är ju ert första barn." "Är inte det vanligt att par som adopterar får egna barn sen?" "Men det är är väl typiskt att du blir gravid nu när ni adopterat och du slappnar av?"
Jag tror inte att de flesta som säger sådana saker tänker efter, eller att de menar något illa. Jag känner mig förskonad från de värsta kommentarerna. Jag förstår ofta vad folk menar.
Men det är varken typiskt att par som adopterar får biologiska barn sedan, eller att barnet i min mage är vårt första barn. Eller att det är vårt första "egna" barn. Vi har ett barn och han är vårt eget barn.
Eller menar folk verkligen något, räknas inte adopterade barn, är det först när man föder ett barn som det blir ens eget? Måste en kvinna föda barn för att räknas som en riktig kvinna?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar